Doortrainen met pijnklachten

Hard trainen gaat helaas soms gepaard met blessures. Bij het optreden van pijnklachten zien we veel mensen volledig stoppen en “rust te nemen”.  Dit hoeft niet altijd! Rust roest immers.

Maar hoeveel pijn is teveel en wanneer is het raadzaam om te stoppen? Hieronder een aantal vuistregels en tips om je op weg te helpen.

Breng de mate van pijn eerst in kaart met een pijnschaal

Pijn breng je in kaart met de zogeheten NPRS. De Nummeric Pain Rating Scale. Hierbij scoor je de pijn op een schaal tussen de 1 en 10, waarbij 1 de minst mogelijk voorstelbare pijn is en 10 de meest mogelijk voorstelbare pijn is.

Over het algemeen is trainen met pijn tussen de 2 en de 3/4 geaccepteerd voor de meeste klachten. Bij peesklachten die al wat langer bestaan is het in sommige gevallen mogelijk om te trainen met een pijnschaal 5.

Maak onderscheid tussen non-traumatische en traumatische blessures

Bij non-traumatische klachten (overbelasting) treden de klachten over het algemeen geleidelijk aan in enkele weken op. Denk hierbij aan milde pijn of ongemak tijdens of na het trainen of bijvoorbeeld stijfheid na het trainen die niet past bij normale spierpijn.

Traumatische blessures kennen een acuut en vaak redelijk tot zeer pijnlijk moment. Denk aan een acute scherpe/stekende pijn, het optreden van (duidelijke) zwelling/verkleuring of grijpen naar het aangedane lichaamsdeel op het moment van ontstaan.

Bij non-traumatische klachten is met enige pijn door trainen voor 3 weken, om te zien of het afneemt, in de meeste gevallen te doen. Langer aankijken werkt vaak niet.

Bij traumatische klachten is dit of "het even aankijken en rust nemen” absoluut af te raden wanneer dit niet onder begeleiding gedaan wordt of dit nieuw en onbekend voor je is. In dit geval is het raadzaam om tussen 2 en 7 dagen contact op te nemen met met een zorgverlener voor diagnostiek, advies en eventueel fysiotherapie.

Pas de 24 uur regel toe

Als je traint met pijn nemen de klachten soms toe na het trainen. De 24 uur regel is er om te bepalen of je goed bezig bent geweest of toch teveel hebt gedaan. De regel is dat de pijn toe mag nemen tot een 6/7, maar wel weer moet zakken naar aanvang niveau, bijvoorbeeld een 3/4 binnen 24 uur. Als dit niet het geval is moet je de volgende keer minder doen in de training als de klachten weer zijn afgezakt. Doe bijvoorbeeld minder series, herhalingen of rondes. Werkt dat niet, breng dan de gewichten omlaag.

Hou het beloop van je klacht in gaten

Natuurlijk moet je klachten wel overgaan, ook als je ervoor kiest om door te trainen met pijnklachten.  Het toenemen, gelijk blijven of afnemen van je klacht in de tijd noemen we het beloop. Je mag in de meeste gevallen verwachten dat als je goed met je klacht omgaat, deze afneemt en je verbetering gaat zien binnen 3 - 4 weken. In veel gevallen gebeurt dit gewoon. Gebeurt dit niet, of gebeurt dit eerst een paar weken wel  en dan niet, dan werkt langer aankijken vaak niet. Neem dan contact op met bijvoorbeeld een fysiotherapeut om je klacht te laten beoordelen.

Rust nooit helemaal

Als je toch ervoor kiest om een aangedaan lichaamsdeel voor een periode met rust te laten. blijf dan wel doortrainen of sporten met alternatieve activiteiten. Richt je bijvoorbeeld op meer skill training of het onderlichaam als je schouder overbelast is. Maar zorg ook hier dat je niet langer rust dan 3-4 werken. Zorg daarna weer voor een opbouw.

Onthoud: pijn is een signaal

Als mensen pijn ervaren stoppen ze vaak volledig met het uitvoeren van sport, omdat de meeste mensen denken dat er schade ontstaat. Dit is vaak niet het geval! Onderzoeken hebben laten zien dat pijn niet gelijk staat aan schade en andersom.

Hopelijk kun je hiermee aan de slag en je training gerust doorzetten! Het is in de basis wel raadzaam om je laten informeren door een professional. Een fysiotherapeut kan je hiermee helpen. Mocht je je snel willen laten informeren over jouw persoonlijke situatie maak dan gelijk een afspraak.

Om mij direct telefonisch te bereiken bel je 06-18023564.

Mijn locatie:
Eelman Fysiotherapie